vrijdag 30 augustus 2013

Beren

Iedereen die dit blog echt volgt (en alles leest) weet dat in mijn hart een grote plek is gereserveerd voor beren. Ik ben echt idolaat van die prachtige beesten en steun de nodige goede doelen die met beren te maken hebben. Zo ook onder andere het galberen fonds.
In China brengen nog veel (kraag) beren onder erbarmelijke omstandigheden hun hele leven in een hok door, waar gal bij hen afgetapt wordt. Dit gaat echt op beestachtige wijze: met een ijzeren stang die in hun gal gestoken wordt (dus ze kunnen nauwelijks bewegen) en op deze wijze leiden ze jaren lang de vreselijkste pijn.
Wat mensen dieren toch aan kunnen doen....

En waarom? Tja, de Chinezen (overigens een heel leuk volk, dat hebben we tijdens onze reis van vorig jaar zelf ervaren) hechten veel belang aan dierlijke materialen die ze - vaak ten onrechte - allerlei medische eigenschappen toedichten. Veel hiervan heeft met traditie en onwetendheid te maken.
Jammer natuurlijk.
Veel instanties zoals het galberen fonds zetten zich in om de beren te bevrijden, medische zorg te geven en de eigenaren te informeren of te helpen met een andere bron van inkomsten.
En nu las ik net goed nieuws:

APOTHEKEN ZEGGEN NEE TEGEN BERENGAL, DIT IS VOOR ANIMALS ASIA HET BESTE VERJAARDAGSCADEAU.

Kijk, dat geeft de burger weer moed!

Lees hier het volledige artikel:

http://www.moonbears.nl/pages/topics/apothekers-zeggen-nee-tegen-berengal.php

Ondertussen hebben Remco en ik het plan opgevat om in 2015 (altijd vooruit blijven kijken) door Alaska te gaan reizen met de camper. Dit willen we in augustus gaan doen, tijdens de zalmentrek, wanneer er dus veel Grizzlyberen te zien zijn.
Oh, het gevoel van vrijheid wanneer je rondreist met een camper... als ik er aan denk, krijg ik al de kriebels in mijn buik!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten