dinsdag 21 mei 2013

Woensdag 15.05.2013 Brooklyn Bridge en meer

We slapen deze morgen uit tot half 8; het tijdsverschil beginnen we er langzaam uit te slapen :-)
Qua weer zal deze dag de slechtste van de week worden volgens de voorspellingen en dat klopt ook wel als we naar buiten kijken; het is bewolkt en er is regen voorspeld....
We willen vandaag over de Brooklyn Bridge lopen en aan de overkant in Brooklyn een wandeling doen.
Maar eerst even een ontbijtje! Inmiddels hebben we een vast stekkie gevonden dat op de route naar de subway ligt en waar we goed ontbijten voor een redelijke prijs.
Vast item iedere ochtend is Griekse yoghurt met walnoten en honing, mmmmm!!!

Daarna gaan we op weg met de metro naar de Manhattan zijde van de Brooklyn Bridge. Dat gaat niet helemaal goed; in onze arrogantie denken we het metro systeem wel zo'n beetje te doorzien maar komen toch zo af en toe bedrogen uit. Dat is ook nu weer het geval en daarom vragen we het een aardige man achter een loket in de metro. Hij stuurt ons naar halte "High Street", maar na enig bestuderen beseffen we dat hij ons naar de andere kant van de Brooklyn  Bridge stuurt, aan de andere kan van de Harlem River.
Ja logisch, die halte heet nou eenmaal "Brooklyn Bridge" en daar vroegen we naar.
Terug dus maar weer en na het gebruiken van het gezonde verstand komen we bovengronds aan de Manhattan zijde van de Brooklyn Bridge. Nu nog de toegang tot de brug vinden... :-)
Remco's "hulp" van de navigatie op zijn smartphone is tot mijn grote ergernis volkomen nutteloos dus vragen we het maar weer aan een voorbijganger.
Dus!

Als we dan eenmaal de brug oplopen is het behoorlijk fris en zijn de eerste spatten al te voelen. Gloeiende gloeiende! Er is hier echt nergens een plek om te schuilen. Maar afijn, een beetje Blom laat zich natuurlijk niet tegenhouden door een paar regenspatten en dus lopen we gewoon door, als de doorgewinterde die-hards dat we zijn (eh)
Gelukkig zet de regen niet echt door en af en toe piept de zon even tussen de wolken door.
Het is jammer dat de brug gedeeltelijk in renovatie is en dus zodoende hier en daar behoorlijk ingepakt is met plastic of afgetimmerd met golfplaat. Maar ach, het is toch een ervaring hier te zijn en we hebben een mooi uitzicht op Lower Manhattan, de Manhattan Bridge en Brooklyn aan de andere kant van de Harlem River.

Het houten voetgangersgedeelte van de brug ligt  boven het wegdek waar de auto's rijden
Op de achtergrond het Empire State Building

Aan de overkant van de brug in Brooklyn is het alweer zoeken naar het vervolg van de route. Ik weet dat het vreemd klikt, maar je zou er zelf moeten zijn om te begrijpen wat ik bedoel. Ik ben uiteraard een geoefende en geweldige kaartlezer :-) maar met een plattegrond die voornamelijk gebaseerd is op autoverkeer wordt het lastig...

Maar goed, ook hier vinden we uiteindelijk wel weer de route terug - een terugkerende reden van woordenwisselingen tussen ons op reis is het vinden van de weg; komt het je bekend voor?
Inmiddels zijn de regenspatjes veranderd in grote druppels maar we lopen hier tussen de beschutting van de huizen en het duurt gelukkig niet lang. We lopen naar Fulton Landing waar vroeger, toen de Brooklyn Bridge er nog niet was, de ferry voer van Brooklyn naar Manhattan om de zakenlui die woonachtig waren in Brooklyn Heights te vervoeren naar Wall Street aan de overkant. Ik kan het me gewoon niet voorstellen dat het zo ging. Op de plek waar de ferry voer ligt nog de "Brooklyn Icecream Company", een leuk houten gebouwtje. Het steekt nu schril af tegen de voet van de enorme Brooklyn Bridge.

Brooklyn Icecream Company
Daarna begint onze wandeling door Brooklyn Heights dan echt. Dit stukje Brooklyn ligt in het "Historic District" en is prachtig. De straten zijn lommerrijk  de statige huizen hebben trappetjes en smeedijzeren hekjes en overal hoor je vogeltjes zingen. Het is bijna niet te geloven dat we hier zo dicht bij de drukte van Manhattan zitten. Ik zou hier kunnen wonen :-)

Brooklyn Heights
Stepjes op een rij bij een kinderdagverblijf

De route leidt zo'n beetje door het gehele Brooklyn Height Historic District (dat niet heel erg groot is) .  Op de "Esplanade" - een wandelboulevard met uitzicht op Lower Manhattan puffen we even uit en het zonnetje begint steeds meer door te komen.
Daarna zetten we richting naar Montague Street, de winkelstraat van het Historic District.
Hier lunchen we bij een mooie, organische lunchroom die "Le Pain Quotidien" blijkt te zijn en onbedoeld zijn we dus bij een van de door de man naast ons in het vliegtuig getipte locaties binnengelopen! Het is inderdaad een goede tent, het was dus een goede tip!

Inmiddels is het half vier en willen we Brooklyn Heights achter ons laten.
We nemen de subway terug naar Manhattan en besluiten nog even rond te lopen in China Town.
Een groter contrast met Brooklyn  Heights is bijna niet mogelijk: overvolle straten met duizenden Chinezen en overal dezelfde goedkope plastic troep. We vinden het eigenlijk niet leuk; dit hebben we wel genoeg gezien..
Dus besluiten we door te lopen naar SoHo, daar ben ik tenslotte nog nooit geweest.
Van China Town lopen we Little Italy in; de overgang is heel abrupt. De ene straathoek is nog China Town en opeens loop je tussen de Italiaanse delicatessen zaken! Little Italy is nog maar heel klein en bestaat eigenlijk uit nog maar een paar straatjes. Maar, Little Italy is groot genoeg om een hele goede Italiaanse ijsssalon te hebben en dus vervolgen we onze weg naar SoHo likkend aan een lekker ijsje :-)

We lopen en lopen en lopen....(!) tot we niet meer kunnen.
Overal zien we de prachtige smeedijzeren brandtrappen die zo typerend zijn voor dit gedeelte van New York.

We nemen ergens een colaatje en ik trek mijn bergschoenen uit, leg mijn zere voeten op een stoel en schrijf in mijn Travel Journal.
Eigenlijk ben ik wel klaar met vandaag, ik kan niet meer....
Remco houdt een taxi aan en met een dollemansrit terug naar het hotel (die taxi's rijden echt snoeihard!)

Na ons gebruikelijke tukkie en opfrisbeurt gaan we deur uit voor een hapje. Omdat het inmiddels warm is geworden (morgen wordt de warmste dag van de week met 26 graden; het weer is hier net zo veranderlijk als een toverbal) zouden we graag op een terrasje willen eten. Terrassen zijn echter in dit gedeelte van Manhattan niet dik gezaaid. Een aardig meisje achter de receptie van ons hotel tipt ons de roofgarden van Hotel Hudson dat om de hoek zit. De roofgarden ziet er inderdaad prachtig uit, maar er is een feest gaande; het is overvol en er wordt keiharde muziek gedraaid. Dat trekken deze oudjes niet meer :-) en dus eten we een hapje bij het eerste het beste restaurantje dat we tegenkomen.
Daarna gaan de lichtjes uit na alweer een welbestede dag.